donderdag, augustus 27, 2015

Schedule's and gadgets...



En maar kilometers maken. Ik heb een schema, dat is een basis, maar ja, ik leef ook nog dus ik wijk er nogal eens vanaf. Vandaag hoefde ik maar 6 km. Inmiddels heb ik zo veel kilometers in de benen, dat ik 6 kilometer echt heerlijk ontspannend vind. 

Ik ben begonnen bij week 10 bij het schema. Als ik de weken ervoor zou starten zou ik veel minder lopen dan ik gewend ben. Dit betekent wel dat ik het schema natuurlijk veel te snel af heb. Ik start dan weer bij week 9 of 10 en zo ga ik door. Ik zorg ervoor dat ik precies goed uitkom: de 18e week is de week van de marathon. En oh, kijk eens naar week 16, 17 en 18 wat een heerlijk relaxte weken tot de grote dag! 

Gadgetnieuws
Vandaag liep ik voor het eerst met een nieuwe drinkgordel (even testen, hè, 6 km en dan een liter water meenemen is natuurlijk too much). Ik loop altijd te worstelen met die dingen. Ik kocht er een voor mijn verjaardag (altijd een goed excuus) van Inov-8. Ik kan nu 2 halve liters meenemen en inderdaad... heel comfortabel. Blijft goed zitten, genereert geen schuurplekken en is erg licht. Ik heb er ook het race vest van en die is ook goed (dan kan ik zelfs 3 liter water meenemen of wat minder water en een jack of bananen of iets dergelijks). Echt, water is geen overbodige luxe. Zeker bij de 30 kilometer runs en bij deze warmte. Zonder eten durf ik inmiddels weg. Ik krijg erg vaak trek onderweg, maar als ik dan sportdrank drink dan kan ik goed door. Maar dorst is heel vervelend en op het laatst heb ik er alles voor over om maar een druppel water te bemachtigen. Niet denken dat het wel kan: gewoon altijd water meenemen. 

zondag, augustus 23, 2015

Let's run really far.....

Wat doet die banaan op de finishfoto... die had ik op moeten eten. "Rechtop en lachen", zegt hij. Ok, ik doe het,
maar ik heb pijn. Dit was het beste dat ik nog kon geven. Best hilarisch naast het vrolijke uitgeruste gezicht van deze behulpzame meneer, die overigens ook de hele marathon liep. 
We rennen hier nog steeds. Geen marathon meer, sinds deze 42 km. Dat was een pijnlijke ervaring, fijn als het erop zit, goed om jezelf af en toe vreselijk onder je r**t te trappen, af te beulen, dat relativeert zo lekker en legt lekker de focus: ik hoef alleen maar te rennen, alle overige omstandigheden kan ik negeren. 

Lange tijd had ik er geen zin meer in. Te pijnlijk en ik had ook niet het gevoel dat ik het kon. Ik werd lid van de hardloopvereniging en sloot me aan bij een clubje relaxte lopers op zaterdagochtend. Verder maak ik zelf nog zoveel mogelijk kilometers.

Totdat ik vorige week op een ochtend wakker werd en bedacht: misschien heb ik wel zin om te trainen voor een marathon. Rotterdam vind ik een leuke stad, daar is vast een goede sfeer tijdens de marathon. Ik stond op, zocht wat trainingsschema's op internet en zag dat het mogelijk was. Ik maak al veel kilometers, ik moet zelfs meer trainingen met minder kilometers ertussen gooien. Nu zijn er nog wel wat uitdagingen tussendoor die het trainingsschema in de war gooien, zoals bijvoorbeeld een verhuizing. Maar de marathon is pas op 10 april 2016 dus ik kan wel wat dipjes hebben.

Het is het proberen waard. Dus regelde ik overnachtingen en noteerde de inschrijfdatum in mijn agenda (als het niet lukt, wordt het gewoon een weekeindje Rotterdam).

Ik probeer van alles te lezen over de marathon. Er zijn te weinig leuke boeken over dit onderwerp: ik vind het droog en vrij saai, erg op de training en voeding en ik mis het gevoel erachter, ploeteren, de toeschouwers en renners die je ontmoet (zij maken echt het verschil), onderweg denken dat je er geen zin meer in hebt en toch doorrennen, wat het met je geest doet. Misschien doet het bij veel mensen niet zoveel met de geest.... maar ik zou graag meer over dit soort zaken lezen. Bij de berekeningen over verbranding, trage en snelle koolhydraten, eiwitten en vetten haak ik af.

Zaken die goed blijven hangen en tot nu toe goed bij mij werken zijn:

  • drink een uur voor je training/wedstrijd een halve liter sportdrank 
  • eet tot uiterlijk 2 uur voorafgaand aan je training (ik rek 't nog weleens tot 1 uur). Als ik een duurloop heb van bijvoorbeeld 20 - 30 km, dan eet ik gedurende de hele dag door tot aan 2 uur voor vertrek. Tevens drink ik dan de hele dag kopjes thee. 
  • eet vis, eet vlees (ja, na ongeveer 7 jaar ben ik als vegetariër afgehaakt en ik denk dat ik er voorlopig ook niet meer op terugkom, maar het is ook niet zo dat ik nu de hele dag door vlees eet, maar dit is voer voor een andere post ooit wellicht), eet peulvruchten, geen graanproducten (doe ik wel en vlak voor een lange training geen volkoren), eet pannenkoeken (huh, graan, toch?)
  • ren niet te snel
  • de weg is je vriend
  • focus je op je onderbuik, span de spieren op die plek licht aan
  • houd de rest van je lichaam ontspannen (let op je handen....ontspan ze!)
  • loop recht zodat de energie door je heen kan stromen (chi, zweverig maar het werkt)
  • armen 90 graden, beweeg ze licht
  • sla geen waterpost over, stop desnoods, je haalt de km's wel weer in
  • neem rust, neem rust, neem rust

Het trainingsschema vind ik niet het meest ingewikkelde stuk. De frequentie is een uitdaging en dat gaat niet iedere week lukken. Lukt het niet, dan pak je gewoon de volgende training. Geen kilometers inhalen. En op de snelheid let ik sowieso niet, dan zit niet in me. Ik ga voor de kilometers en de tijd komt wel of niet. Dus dat onderdeel in het trainingsschema negeer ik volledig.

Het meest lastige vind ik toch de voeding. Ik begin een beetje mijn draai te vinden daarin. Drinken begin ik te snappen en ik zie in mijn prestaties ook verschil als ik dat op de goede manier doe. Ik drink nu sportdrank. Ik vind het onnatuurlijk, maar ik loop dan beter en belangrijker, ik kom fitter uit de wedstrijd. Eten is veel moeilijker. Die berekeningen demotiveren mij enorm (en ik denk ook nog dat het niet voor ieder mens op dezelfde manier werkt, nog afgezien van de verschillende levensfases), maar ik wil ook mijn lichaam niet verwoesten door de voedingsstoffen die ik nodig heb niet serieus te nemen. Dus ik zal me er toch iets meer in moeten verdiepen. Want ik merk dat ook het aanpassen van voeding invloed heeft op mijn lopen en mijn geestelijke gesteldheid tijdens het lopen.

Ik neem jullie een beetje mee richting 10 april 2016. Overal lees je: deel dat je de marathon wilt lopen. Als het dan niet lukt, dan kunnen mensen met je meeleven. Nou ja..... meestal vind ik het huist prettig dat soort dingen voor mijzelf te houden. Dan ervaar ik minder druk en meeleven als je een marathon niet loopt vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Er zijn ernstigere zaken in de wereld.

De kans is natuurlijk best groot dat het niet lukt door blessures en andere onvoorziene omstandigheden tussen nu en april 2016. Ik zal proberen regelmatig een update te geven hier. Misschien hebben andere slow runners als ik er ook nog iets aan. That's all.

vrijdag, mei 08, 2015

Celebrate



En dat doen we graag in het museum. Lunchen, kijken, kletsen. 

vrijdag, april 24, 2015

Things I love....



De eerste asperges die ik dit jaar at. De overgebleven meubels gereshuffled en zeer tevreden. Voor mijn dochter een rechaud op de kop getikt bij de kringloop. Het gele stickertje is zo herkenbaar! Mijn oma heeft een tafel en 2 stoeltjes van Brabantia. Inmiddels ook lekker vintage. Van de tafel vond ik een afbeelding op internet. Onverwoestbaar dat ding. 








zaterdag, april 11, 2015

Slow cooking, but not really slow, because it's so slow, you can actually multitask...



Zo easy. Koop gedroogde kikkererwten, zet ze voordat je gaat slapen in het water, kook ze voor je 's ochtends gaat hardlopen even flink (maximaal 5 minuutjes) en zet de pan in de Wonderbag (hooikist). 's Avonds heb je perfecte kikkererwten. Samen met een gebakken uitje, knoflook, zoetepuntpaprika, een paar kidneyboontjes, kruiden, soyaroom (nootachtige smaak) op wat sla leggen, zeezout uit de molen. Empanada's van gisteren even in de oven. Eten jullie zo vaak empanada's dan? Ja? 

maandag, april 06, 2015

Hello emptiness.....



En zo langzamerhand kan ik dus ook een beetje genieten van het lege huis. In mijn receptenboek schreef ik de recepten voor het maken van (af)wasmiddel en allesreiniger en dergelijke. Dat ga ik gewoon zelf maken. Ik merkte al hoe effectief azijn is. Dag kalk, hallo wasverzachter. 

Verder bakte ik alvast wat voor volgende week. Ik had nog roggemeel en daar blijk je lekkere koek zonder suiker van te kunnen bakken. Verder nog een bananenbrood in de wonderpan, die deze keer aan de wand bleef plakken en er uiteindelijk in 3 stukken uitkwam. Niet mooi, wel eetbaar. 

Toen scheen inmiddels de zon en ben ik lekker buiten gaan rennen. Ik moet nog een beetje blijven oefenen om deze maand 20 kilometer te kunnen rennen (niet te hard, stelt niet veel voor, hoor, qua snelheid, ik moet gewoon de kilometers kunnen maken). Het was prachtig buiten. Dan houd ik veel pauze om een beetje te kunnen kijken en naar de vogels te luisteren. 

zondag, april 05, 2015

We're getting there.....



De keuken, woonkamer, slaapkamers, de kelder... het begint erop te lijken. Het is leeg of de spullen zijn gesorteerd. Ik ben niet meer in het bezit van een bed, geen banken meer, de kasten leeg of leger .... ontzettend kaal inderdaad. Maar een goede testcase gedurende een half jaar. Daarna is het verhuizen en dan zien we wel weer verder. 

Als ik het nu niet nodig heb, heb ik het dan straks wel nodig? Een bank wil ik wel, vermoed ik. Het lijkt mij leuk om een bank los te zetten van alle muren (in dit huis onmogelijk), midden in de kamer, het zicht naar buiten. Om te zitten en alleen maar naar buiten te kijken. Het donker of licht te zien te worden. Voor de rest niets. En als ik de plattegrond bekijk, dan lijkt het erop dat dat moet kunnen in het nieuwe huis. 

Een bed zal er ook wel weer komen, maar geen haast. Het gaat prima zo. 

Een ding is zeker: zoveel spullen als ik had, komen er niet meer in. Dit voelt zo lekker! Ik hoef lekker niets thuis. Geen stapels administratie of wasgoed en koken is een eitje. Ik kook niet veel: de vriezer heb ik uitgeschakeld, dus ik hoef geen 3 lades meer vol te gooien. Dat had ik veel eerder moeten doen. Per saldo maakt het niets uit. Ik maak eten dat ik in de koelkast bewaar. En dat is voldoende. Voor mijzelf en als ik eters heb, kan ik mij vaak ook nog redden met een "rondje koelkast" en beetje "kelder". Ik koop een half brood of ik eet gewoon geen brood, maar rijstwafels of crackers, maar nog vaker eigen gebakken bananenbrood of havermoutmuffins. Die zijn een week houdbaar en daar kun je prima op ontbijten en lunchen. De vriezer hoef ik dus nooit meer te ontdooien en schoon te maken. Daarnaast kookt het in een vrij lege keuken een stuk eenvoudiger dan in een keuken waar de inhoud van de keukenkast naar beneden dondert als je de garde wilt pakken. 

Wat rest er nog aan opruimwerkzaamheden? Nou ja, zie links op bovenstaande foto: wat resttroep en dan nog de foto's en papieren. Maar ik heb nog veel tijd, dus ik ga alleen aan de slag als ik niet buiten kan zijn. Het wordt lente, ik wil naar buiten. 

Volgens mij valt er verder niet veel meer te zeggen over minimaliseren, opruimen, Kondo..... 
Als je een heel eind bent, dan is het eigenlijk geen onderwerp meer en kun je verder met je leven. En iedereen zal dat anders invullen. Ik ben graag buiten, dus ik ga het hardlopen weer intensiveren, fietsen.... en na de verhuizing wil ik graag in de nieuwe woonplaats af en toe wat vrijwilligerswerk doen. Ik zie wel. Er is in ieder geval ruimte voor als ik de rest van mijn leven zo simpel houd. Dat vind ik het belangrijkste. De rest volgt wel. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...